بانر

طريقة لعب الاستيميشن

طريقة لعب الاستيميشن 
شرح ازاى تلعب الاستيمشن

حنتكلم عن كذا حاجه 
اولا فكرتها ولازم تعرف مصطلحتها علشان تقدر تلعبها 
ثانيا طريقة اللعب  وحتنقسم لكذا حاجه 
يلا بينا نبدا 

فكرة اللعبة

ما هى الاستيمشن : هي أحدي العاب الكروت والتي تلعب بمشاركة 4 لاعبين باستخدام كروت اللعبة الـ52 بحيث يتم توزيع الورق في البداية علي الجميع بالتساوي ورقة ورقة بحيث يحصل كل لاعب علي 13 ورقة.

ما هدف كل للاعب للفوز : الحصول على عدد محدد من اللمات ويحددها في مرحلة تسمي المزاد قبل كل دور مستخدما الورق الذي في يده وتستمر اللعبة لمدة 18 دور.

فكرة اللعبه : تعتمد فكرة اللعبة علي وجود مزاد يتم فيه تحديد نوع (القطوع) _مشروح بالأسفل_ في الأدوار الثلاث عشرة الأولي حيث يخير اللاعبون في اختيار نوع القطوع بحسب رغبة الفائز بالمزاد(الكول) بينما يفرض نوع القطوع اجباريا في الأدوار من الرابع عشر وحتي الثامن عشر والأخير من المباراة.
 
ما الالقاب وترتبها التى تطلق على الاعبين بعد انتهاء اللعب
الاعب حاصل على أسكور (نقاط) يسمى كنج.
ومن يليه يسمى صبي كينج .... صب كينج.
ومن يليه يسمي صبي الكوز .... صب كوز.
والأخير وهو يسمى الكوز.

ترتيب الورق من حيث القوة 
اكبر الأوراق من حيث القوه هو الرقم 1 > اسمه فى اللعبة: ACE .. آس.
ثانى اكبر الأوراق من حيث القوه هو الشايب > اسمه فى اللعبه: ROAH .. رواه.
ثالت اقوى الأوراق من حيث القوه هو البنت > اسمها فى اللعبه: DAMA .. الدامة.
رابع أقوي الأوراق من حيث القوه هو الولــد > اسمه فى اللعبه: JACK .. جاك.
بعد ذلك يرتب الورق بالتسلسل الطبيعي 10 ثم 9 ثم 8 .. الخ حتي الكارت رقم 2 وهو اضعف كروت اللعبة.


ترتيب العلامات من حيث القوة
اقوى لون فى الكروت هو لون (ورقه الشجر السوداء) (♠) اسمه SPADE .. سبيد.
ثانى أقوي لون هو (القلب الاحمر) (♥) اسمه HEART .. هارت.
ثالث أقوي لون هو ( السمبوكـسا الحمراء) (♦) اسمه KARO .. كارو
اضعف الألوان هو (الوردة السودا) (♣) اسمه TRIFLE .. التريفل.

 مصطلحات اللعبة
اللمة: في كل دور من ادوار اللعبة الـ18 يتم توزيع الكروت علي اللاعبين بحيث يحصل كل لاعب في كل دور علي 13 ورقة و حين يبدأ اللعب يلقي اول اللاعبين بكارته علي الارض ثم يلقي الاخرين بترتيب جلوسهم عكس عقارب الساعة كل لاعب كارت حتي يصبح علي الارض اربعة كروت فيتم جمعها واعطاء الكروت الاربعة لصاحب اعلي كارت علي الارض (وفقا لقانون اللعبة) ويقوم هذا اللاعب بوضع الكروت الاربعة بجانبه وتسمي هذة الكروت (لمة).

التمرير(الباس):
وهو الخيار الذي يستخدمه اللاعبون في المزاد في حالة عدم رغبتهم في الفوز بالمزاد وتحديد القطوع.

داكك:
وهي كلمه معناها أن الورق اللي مع اللاعبين لايمكن اللعب به و الحصول على لمات ومنها يتم إلغاء الدور واعادة توزيع الورق.

الكول:
يتحدد فى اول كل دور وهو يعني اختصارا الفوز بالمزاد واقل كول بـ4 لمات وليس أقل.

صاحب الكوول:
وهو الشخص اللي حصل على المزاد.

كول وز:
وهو لاعب يقوم بطلب عدد لمات مثل صاحب الكول ويشاركه في المكسب.

الداش:
وهي الصفر أي طلب زيرو لمات.

داش كول:
ولا لمه قبل معرفة القطوع ويحصل صاحبها علي الربح مضاعفا.

القطوع:
هو نوع الكارت الرابح في خلال الدور ويتم تحديده فى اول اللعبه و الذي يحدده هو اللاعب الذي قام بطلب اكبر عدد من اللمات. وفائدة القطوع موضحة من خلال اسمه حيث يمكنك ان تستخدمه في حالة رغبتك بالفوز بلمة كل كروتها كمثال من نوع الهارت وانت لا تملك هذا اللون فيمكنك في هذة الحالة استخدام القطوع لو كان معك منه كروت في القطع علي صاحب اعلي كارت في هذة اللمة لتفوز بها بدلا منه علي الا يكون أحد اللاعبين الاخرين قد قام بالقطع هو الآخر بكارت اعلي من لون القطوع.

مثال: لاعب طلب 5 سبيد ولاعب اخر طلب 5 هارت والاخرين اختار التمرير.. هنالك يفوز من طلب الـ 5 سبيد بالمزاد و يصبح السبيد هو القطوع في خلال الدور وعليه في هذة الحالة ان يفوز بخمس لمات في الدور من اصل 13 لمة ويعتبر خاسرا في حالة لمه لعدد اكثر او اقل.


الصنز:
الصنز هو مسمي القطوع حين لا يكون هناك قطوع معين مميز عن الأنواع الاخري حيث يلعب كل نوع دور القطوع في نوعه فقط .. ويمكن لللاعبين اختيار نوع القطوع صنز في المزاد لكن الدور الرابع عشر في المباراة يكون استخدام القطوع صنز اجباريا.

حساب اللمات:
بعد تحديد الكول يحدد كل لاعب كم لمة سيحصل عليها في خلال الدور.

مثال:لاعب حصل علي المزاد بـ 5 كارو (طلب 5 لمات و القطوع كارو).

اللاعب علي يمينه لا يحق له ان يطلب 6 ولكن يحق له ان يطلب 5 او اقل ثم يتبعه اللذي يليه فيحدد طلبه حتي يتبقي اللاعب الاخير الذي يمكنه ان يطلب اي رقم بشرط ان يكون طبعا اقل من 6 و ايضا ان يكون لا يساوي (13 ناقص مجموع اللمات المطلوبة من زملائه) بحيث يشترط الا يكون مجموع عدد اللمات المطلوبة من جميع اللاعبين مساويا للرقم 13 وهو عدد اللمات الفعلي في اللعبة حتي يتحقق شرط الفوز والخسارة لأحد اللاعبين علي الأقل في كل دور.

حالة الدور:
اما اوفر(+ x) أو أندر(-x).

الدور أوفر:
عدد اللمات التي طلبها الأربعة لاعبين أزيد من 13 لمه.

الدور أنـدر:
عدد اللمات التي طلبها الأربعة لاعبين أقـل من 13 لمه.

دور صعايده:
وهي معناها إن الأربعة لاعبين لم يحصل أي منهم على لماته ويعاد الدور ولكن بالاسكور مضروبا في 2.

طريقة اللعب 

يبداء اللعب بتوزيع ال 52 كارت على ال 4 لاعبين لكل واحد منهم ورقه ويحصل كل منهم على 13 كارت واللي بيوزع بتقفل الدايره عنده
يبداء كل لاعب من الأربع الموجودين بترتيب الكروت حتى يستطيع تحدي القطوع
مثال على الكروت الموزعه

هذه الكروت تم ترتيبها ألأربعة ألوان من الكبير للصغير
هنا يقوم الاعب بإختيار القطوع كل حسب طريقة تفكيره أو أسلوب لعبه
وهو ينحصر هنا بين لونين الهارت والتريفل نظراً لأنهم الأكثر قوه وعدداً في يد الاعب

بعد تحديد القطوع "وده بيتم في سرك يعني محدش بيشوف ورق اللي جنبه ولا يقوله هو مختار القطوع على أٍساس أيه"

صاحب أول كلام مثلاُ هيقول 4 كاروه وإنت دورك هتقول 4 هارت اللي بعدك دوره ممكن يقول 4 سبيد "بج" اللي بعده لازم يقول أزيد من 4 أو لو معاه 4 سانس
ساي هو قال 5 تريفل اللي بعده قال 5 كروه إنت ممكن تقول هنا 6 تريفل وتسثبته أو 5 هارت وتعديها ساي قولت 6 تريفل كده هو إتثبت إلا لو إنت غيرت القطوع أو حد غيرك أخد الكوول

دلوقتي الكول بتاعك إنت 6 وهو 5 اللي بعدك ممكن يقول 2 "كده كله 13 لمه"
يبقى كده الأخير بيتقاله دونت داش "يعني مالوش صفر
ممكن هو يقول 2 ريسك

كده جنابك بتبداء اللعب
وبترمي كارت في الأرض وكل واحد بيرمي كارت والأعلى هو اللي بياخد اللمه
وهو اللي يرمي يعني هو اللي يفتح الهاند تاني مهمتك الأن إنك تلم 6 لمات عشان تكون ميد "كسبان "
لازم تلم ال 6 لمات مش أزي ومش أقل أزيد أو أقل يعني إنك خسران


أمثله توضيحيه لخطط اللعب
نفترض إنك شخص ما فتح الهاند "بداء اللعب" بالفاليه الكاروه "الولد"
ونزل رقم 4 وبغدين 8 وبعدين الإس "رم واحد"
صاحب الرقم الإس هو اللي بيلم

نفترض مثلاً إن القطوع تريفل "الورده السوده"
وإن أول واحد فتح الدام الهارت "البنت" واللي بعده نزل 8 وإنت ما معكشي من اللون ده "ما معاكشي هارت أفويد أو خلص منك ممكن تكت "تقطع بأي كرت من القطوع

نفترض إنك معاك كارت ومش عايز تكت وعايز تتخلص من ماستر "كرت من الكروت الكبيره"
ممكن ترميه يعني اللي معاك فتحوا تريفل وإنت ما معكشي تريفل ممكن تسكرت "تحرق أو ترمي " الماستر اللي معاك

بعد الإنتهاء من الأدوار ال 13 هناك 5 أدوار إجباريه محدده سابقاً
وكل دور محدد قطوعه وهي
دور السانس ، دور الإسبيد ، دور الهارت ، دور الكارو ، دور التريفل

قلب الدور
يعني تغيير الدور الإجباري وإختيار قطوع تاني وللقلب لازم أزيد من 7 لمات
يعني 8 تقلب "تغير دور القطوع يعني ما يبقاش دور إجباري حتى لو 8 من القطوع نفسه "

دور الصعايده
وهو الدور اللي محدش ميد فيه يعني الكل خسران ولم يحقق لماته
ويتم إعادته كدور جديد ويتم ضرب نتيجة اللعب * 2

دور الداش
وهو الدور رقم 13 المكرر
وهذا الدور في الغالب له قاعدتين
1) لا يتم طلب الداش
2) يتم ضرب نتيجة الدور في 2 كأنه دور صعايده