بانر

كلمات اغنية واحنا فايتيين على الحدود

اغانى وطنية
كلمات اغنية واحنا فايتين على الحدود

وإحنا فايتيين عالحدود
مستمرين فى الصعود
إختفى النيل الجميل من تحتنا
و المدن و الريف و اول عمرنا
***
وإبتدى شئ ينجرح جوا الوجود
و إبتدينا أسئله مالهاش ردود
ملنا عالشباك نخبى دمعه فرت مننا
ملنا عالشباك نخبى دمعه فرت مننا
***
بصه م الشباك على البحر البعيد
و إحنا رايحين بالأمل عالم جديد
كنت فاكره يامصر إنى تعبت منك
و إكتشفت إنى محال أستغنى عنك
حتى دوشه صوت جيرانى
و الزحام وحشونى تانى
بسمه حلوه لطفله لسه صغيره
لما كنت اديها حتت سكره
قبل مانسيبك وحشتينا يامصر يا أمنا
قبل مانسيبك وحشتينا يامصر يا أمنا
***
وابتدى شئ ينجرح جوا الوجود و ابتدينا اسئله مالهاش ردود
ملنا عالشباك نخبى دمعه فرت مننا ملنا عالشباك نخبى دمعه فرت مننا
***
كنت باتذكر وأنا فى غايه الأسى
لعبنا الكوره فى حوش المدرسه
و الشقاوه وإحنا لسه صغيريين
و البراءه و الصحاب الطيبين
لما سألتنى إللى جنبى
انت مصرى دق قلبى
إسم زى السحر رفرف عالمكان
زى نسمه مهفهفه فوق الأدان
أيوه مصر النيل لآخر كل نقطه ف دمنا
أيوه مصر النيل لآخر كل نقطه ف دمنا
***
وإبتدى شئ ينجرح جوا الوجود و إبتدينا اسئله مالهاش ردود
ملنا عالشباك نخبى دمعه فرت مننا ملنا عالشباك نخبى دمعه فرت مننا
***
الوجوه من تلج وعيون من إزاز
شوقى زاد للعشره و الناس العزاز
وإبتديت اكتب وأنا فوق السحاب
إبتديت ياحبيبى فى أول جواب
مصر إنتى حته منى
مش مجرد إسم وطنى
قالو فاضل نص ساعه عالوصول
قلت ايه معنى الساعات ولا الفصول
إلا فى الأرض إللى فيها ذكراياتنا و حبنا
إلا فى الأرض إللى فيها ذكراياتنا و حبنا
***
وابتدى شئ ينجرح جوا الوجود و ابتدينا اسئله مالهاش ردود
ملنا عالشباك نخبى دمعه فرت مننا ملنا عالشباك نخبى دمعه فرت مننا